Ha ezt a cikkünket olvasod, akkor valószínű Te is kattogtál már, hogy: “Jó lenne végre egy weboldal”, “Azt mondták, hogy enélkül nem lehet ma már fejlődni” “Már a Marika pékségének is van, nekem is kellene” – a fenti állítás tartalmaz részigazságokat.
Bevezetlek a titkos webes varázslatok világába, hogy megismerd miként tud úgy kiszolgálni egy weboldal, mintha akár 5 alkalmazottad lenne pluszban. Viszont először kellemetlenül őszintének kell, hogy legyek Veled!
Semmi szükséged nincs egy weboldalra….
Ha csak azt akarod, hogy legyen…Számos megkeresésre mondunk NEM-et, pont emiatt:
Általában ilyenkor mindenkit ki kell ábrándítsunk – főleg, hogy általában az ilyen gondolkodású ügyfél jelöltjeink 5000 Ft-ot is sajnálnak saját weboldalra – így nem tudunk senkivel együttműködni. Körülbelül a 2000-es években még ki tudtál tűnni azzal, hogy “csak úgy van” egy honlapom, wow nézzed milyen menő senki másnak nincs a környéken, gugliban rákeresel és én vagyok az első. Ma már ez gyökeresen másképp van.
Nincs szükséged akkor sem, ha megcsináltatod és “gondozatlanul” hagyod. A weboldalnak kiemelt szerepe kell, hogy legyen a vállalkozásod életében – mi így csináljuk mindig – annak a célnak megfelelően, ami jelen helyzetedben a legjobban segít, szolgál téged.
És itt kerülhet képbe a Te verseny előnyöd a konkurenciához képest, hiszen a weboldal tulajok 80%-a még mindig csak megcsináltatja, aztán kicsit hirdetget rá, hoz valami eredményt de amúgy semmi extra, “jóvanaz úgy”.
De milyen az, amikor egy weboldal az aktuális célodnak, vagy akár nehézségednek megfelelően funkcionál? Bemutatok egy példát:
Egyik ügyfelünk munkaerő hiánnyal küszködött, első körben semmi jelentkező nem volt, a második körben pedig a jelentkezők száma megfelelő, viszont a minőségük elég gyatra volt. Természetesen mindenki a sablon szövegre érkezett a nagy álláskereső portálokról: “Versenyképes fizetés, kiemelt juttatások, bla bla bla…”
Mindig építsünk bizalmat
Ekkor vetettük fel azt az ötletet, hogy mi lenne, ha már amúgy is van egy menő oldala, készítenénk egy landoló oldalt (ha ez a szó még ismeretlen számodra egy másik blogposzban hamarosan kifejtem) az álláskeresőknek, ahol részletesen írhatunk az állásról, megismerhetik az ügyvezetőt, be tudjuk mutatni a munkakörnyezetet, hogy milyen munkaruhát kapnak, milyen járművel fognak utazni, hol tudnak étkezni, mindent. A lista és az ötletek tárháza szinte végtelen lehet, és a néhány mondatos uncsi munkaköri leírás helyett, kicsit közelebb engeded a munkavállalót.
Előszűrési pontok
Mivel saját felületen voltunk, ezért javasoltuk, hogy már egy nulladik pontban szűrjük meg azokat akik jelentkezhetnek és inkább legyen kicsit kevesebb jelentkező, de minőségi.
Hogyan volt ez lehetséges?
Maga az, hogy ha valaki elolvasta az oldal szövegét és elért a jelentkezési űrlapig, már biztató volt, – maga a szöveg és az információ mennyisége miatt. A másik pedig a több lépcsős kapcsolatfelvételi űrlap, amin végig kellett mennie a jelentkezőnek.
Az ember agya mindig a kényelem felé kormányoz, viszont aki kitöltötte / ki tudta tölteni, az már egy potenciálisan jó jelölt volt számunkra. És mi lett az egész befektetésnek az eredménye: A harmadik nap leállítottuk a hirdetéseket, mert megvolt a megfelelő számú jelölt Jóval kevesebb hirdetési költségért, sokkal több minőségi jelentkező érkezett.
Megfelelő – reális célok
Egy jó szakember segít kicsit a földön is maradni. Mi is számtalan esetben tapasztaljuk azt, hogy irreálisak az elvárások. “Akkor az oldalam a google első találatában lesz?” “És akkor egy hónap alatt visszajön az ára” – nem ez nem így működik.
Nem fogod tudni meghódítani az egész webet, hacsak nem rendelkezel a TEMU vagyonával. Kis lépcsőkben gondolkodj, és ha megfelelően belőtt célod van, akkor egy egy piaci szegmenst rövid idő alatt meghódíthatsz. Mutatok egy másik példát, de ehhez kicsit menjünk vissza 2019 -be.
A Purtech partnerünknek egy kimondottan új (akkor még innovációnak számító) szolgáltatásával, fújt purhab szigeteléssel első körben az organikus találatokból érkező forgalmat céloztuk meg. Mivel a verseny eléggé kicsi volt és a konkurensek weboldala nem volt egy atomvillanás egy hónap alatt a Google az első három találat közé rangsorolta az oldalt. Egy hónap alatt visszahozta az akkori befektetés árát.
Használd, használd, használd
Röviden összefoglalva, igazából ennyi weboldal lényege. Ha már nem vagy rest pénzt és energiát fordítani, akkor az a minimum, hogy használd. Ha csak autodidakta módon, blogolsz, frissíted a tartalmaid, vagy akár külsős csapatra bízod a honlapod dolgati, a lényeg faék egyszerű, használjátok ki a lehető legtöbb erőforrását.
Na de mit kell tudnia egy jó weboldalnak?
Én csak úgy szoktam fogalmazni, hogy képesnek kell lennie akár öt ember válláról is levenni a terhet.
- Marketing
- Sales
- HR
- Pénzügy / Számlázás
- Raktárkészlet nyilvántartás
- Ügyfélszolgálat
És biztosítalak ez még nem minden, amit érintettünk.
Az adatgyűjtés aranybányája
Nem szeretnélek mély szakmai dolgokkal untatni, csak igyekszem bemutatni a számodra, hogy miként érdemes gondolkodni, ha weboldalra hajtod a fejed.
Egy minőségi kivitelezés alkalmával rengeteg mérőkód kerül az oldal motorházteteje alá. És mire is szolgálnak ezek a mérőkódok?
Feltételezzük azt, hogy ha valaki az oldaladon jár, akkor érdeklődik, vagy a tartalmaid iránt, vagy a szolgáltatásod iránt. Gondolom Te sem azért olvasod már jó ideje ezt a blogcikket, mert a hüvelygombára szeretnél megoldást találni… Hála a mérőkódok segítségének elemezheted a látogatóid szokásait; mennyi időt töltenek el az oldalon, milyen oldalakon jártak mielőtt felvették a kapcsolatot, vagy kiléptek.
Ezt hívjuk adatalapú elemzésnek. Éppen ezért a weboldalad egy igazi aranybánya lesz arra is, hogy minél több dolgot tudj meg a célközönségedről.
De pontosan így működnek a weboldalba ágyazott Facebook mérőkódjai is. Ha az érdeklődőt a Facebook hirdetésedből tovább tudod irányítani a weboldaladra, kis híján azt is tudni fogod róla hogy milyen bugyit vett fel ma reggel – persze lehet hogy most kicsit túloztam, de Te is biztos találkoztál már azzal a jelenséggel, amikor rákattintasz egy menő cipőre, majd utána a csapból is a cipők hirdetése folyik. Na ez pontosan emiatt van, a céloldal mérőkódjai működtek.
Íme 6 minimum kritérium amit tudnia kell az oldaladnak
Nem akartalak halálra ijeszteni, ezér térjünk vissza a nem túl szakmai részre Ha van weboldalad, akkor ezzel le is ellenőrizheted hogy tudja-e az általunk alapnak ítélt dolgokat.
- Használható legyen mobilon: A felhasználók 90%-a ma már mobilon netezik, ezért “elég nagy” hátrányból indulsz ha mobilon nincs rendben az oldalad.
- Fel tudják veled venni a kapcsolatot: Amiért nem vásárolják meg a cuccait, az a rengeteg megválaszolatlan kérdés, ami a vásárlóid fejében van. Adj lehetőséget neki egy űrlapon, vagy akár élő chaten felvenni veled a kapcsolatot.
- Ismerjenek meg téged, a csapatot stb: Legyen egy “Rólunk/Rólam” blokk az oldalon, ahol kicsit személyesen tudnak hozzád kapcsolódni. Ebben a személytelen online világban fontos a személyes jelenlét, és nincs ez másként az oldaladdal sem.
- Meg tudják venni a cuccodat: Akár webshopod van, akár szolgáltatást értékesítesz, adj lehetőséget, hogy azonnal meg is tudják venni azt amire szükségük van.
- Mindig legyen utánkövetés: Erre a legalkalmasabb egy e-mail rendszer, amibe a kapcsolatfelvétel után automatikusan továbbítod a felhasználóidat, hogy később megkérdezhesd tőlük, hogy mennyire voltak elégedettek, ha esetleg új terméket dobsz a piacra vagy akciózol, akkor sokkal könnyebb nekik újra eladni valamit, mint új vevőket vadászni.
- Blogolj rendszeresen: Szerintem nagyon fontos az, hogy a tudásod validálva legyen a piacon. Saját példánk amikor minden tudásunkat kipörgettük insta posztokba, csak dőltek az ügyfelek. Ne félj kiadni magadból amit tud, a konkurencia 1% fogja maximum megvalósítani.
Nagy a verseny, de mégis kiben bízhatsz meg?
Mondok valamit, a szomszéd Pistike is biztos meg tudja neked csinálni a weboldaladat egy Youtube tutorial videóból, de általában minden Pistike, vagy webes kurzusok által összepakolt weboldalak utána szakembernél kötnek ki és ez ilyenkor olyan mint a jó chili, kétszer fáj.
Sajnos a legtöbb kivitelező CSAK fejlesztői fejjel gondolkodik és egész egyszerűen CSAK megcsinálja azt, amit az ügyfél – jelen esetben Te – mondasz neki. Ez általában zsákutca. Egy jó kivitelező csapat, nem csak megcsinálja, hanem tud és javasol olyan megoldásokat, amik az oldalt a megtérülési fázisba léptethetik.
Több dolgot is figyelembe vesz pl: Vásárlói útvonal, Soft és Hard konverziók, Felhasználói használhatóság, felhasználhatói élmény. Ha ezek a fogalmak ismeretlenek voltak számodra semmi gond, én sem tudom, milyen arányban kell keverni a 2 komponensű ragasztót a karosszériához.
A jó fejlesztő csapat kérdez is, nem csak csinál.
Összegezve
A weboldalad a rendszernek az ékköve és egy hatalmas erőforrás lehet a vállalkozásod számára, de csak akkor, ha helyesen használod.
– Ne csináltass magadnak oldalt, ha semmi funkciója lenne, mert teljes pénzkidobás
– Ne csináltass oldalt magadnak, ha utána nem tudod milyen célja lenne, mert csak pénzkidobás
– Csináltass magadnak oldalt, ha kész vagy új erőforrásokat ráfordítani, mert többszörösen vissza tudja azt hozni az árát
– Csináltass oldalt magadnak, ha szeretnéd, hogy dolgozzon helyetted
– Csináltass oldalt magadnak, ha bizalmat szeretnél építeni az érdeklődőiddel, amivel egyenes arányban tudod növelni a bevételedet is
– Csináltass oldalt magadnak, ha nem szeretnél függeni a nagy média óriásoktól (Facebook, Google)
– Csináltass oldalt magadnak, ha van rá elegendő ráfordítandó pénzed
– Csináltass oldalt magadnak, ha megvan rá a megfelelő szakember